JS: Gug BK i gavehumør på Changs fødselsdag

Aalborg Chang-Gug Boldklub 3-1 (3-0)

Mål Gug: Emil Vognsen
Gult kort Gug: Jesper Amstrup & Simon Frederiksen

Af Simon Frederiksen.

Med et 1-3-nederlag søndag på Provstejorden er Gugs flagskib i JS fortsat ikke på vej mod bedre tider, trods sidste uges sejr over Aabybro Fodbold - AAIF. For tredje gang i sæsonen mødte man en modstander med PhD i kynisme og UG med kryds og slange i effektivitet - med positive anmærkninger for chanceudnyttelse.

Denne søndag var Gug bedst i kampens første halve time og sidste 45 minutter - det slog man kapital af ved en - E N - 1! - enkelt lejlighed da ‘Dødbolds-Bæstet’, Emil Vognsen steg op og pandede et hjørnespark ind, så der stadig står Select i panden på ham. Okay, helt så kraftfuldt var det måske ikke, men om ikke andet har kampbolden et par klatter ID Voks fra Gugs Emile Heskey.

De ‘såååårte’ fra Chang var til gengæld anderledes skarpe i ‘deres’ kvarter, hvor de med tre kasser inden pausen gik målbonanza. Enormt gæstfrit og velopdragent af Gug-holdet at agere gavebod, når nu de zebrastribede fejrede 107 års fødselsdag. Tillykke!

Og ja; verdens mindste violin spiller, når læser dette. Og nej - bitter er ikke bare noget man drikker. Findes der fortjent eller ufortjent i fodbold? Ikke på pointtavlen, men i alle følelserne på og udenfor banen gør der, for det er det vi lever af, når bolden ruller. Og set gennem et par blårøde briller var det dælme et ufortjent nederlag. Sku’ ha’ gået til Louis Nielsen? Måske, men i store dele af kampen udspillede Gug Chang-holdet og kom til store chancer. Ræddi’ ræddi’ store.

Jeg nævner i flæng: To krøllede frispark fra Nicklas Sørensen, der pareres - den ene, hvor anfører Jesper Amstrup, der gjorde comeback, er tæt på ved returen; ‘Traktor’ Frederiksen med et flads venstrebensspark, et straffe for hands, der ikke dømmes, Jens Joe Klagenberg, der drev gæk med sin oppasser, et hovedstød fra Andreas Jeppesen, Mads Serup Hansen, der sparker forbi bolden i anden halveg, ja, selv Jacob Balleby havde mere tid på sidste tredjedel end forsvarende tredjedel. Til farmand Peters begejstring, hver gang bolden blev danset under fodsålerne.

Men ud af ingenting viste Mandeep Singh klassen med et dunder af et langskud og så førte Chang, føringen blev fordoblet af topscorer TP og inden pausen fes det sidste af den blå-røde gasballon ud, og Chang scorede til 3-0.

Anden halvleg forløb som et powerplay i NHL, hvor Chang var sjældne gæster over midten. Trænerteamet med Allan Christensen i spidsen slog klogt rytmen i stykker med en 12-17 udskiftninger - Gug havde gjort det samme, hvis de ku’ - og selvom alle har en dröm at befri, fordampede comebackmulighederne trods reduceringen.

Vores nye gadekryds af en rottwieler med rabies og en pitbull med mund-og-klov-syge, Oliver ‘Mad dog’ Steffensen blev ganske fortjent bedste Gug-mand. Efter sidste uges flotte fight, indledte han kampen mod Chang på bænken grundet en skulderskade, men et skud doping og en masse arrigskab gjorde den løbe- og teknisk stærke spiller klar til kamp. Bl.a. endte han i en brydekamp med den tidligere Gug-assistent Emil Schou, der styrede Changs midtbane.

Dermed er Ådalen igen sort-hvid. Ligesom fodboldspillet er, for at være lidt poetisk på en mandag. For Gug kan være dygtige i pænt mange af spillets nuancer, men sort på hvidt er det kun tallene på tavlen, der tæller. De siger: Kom igen! Som hjemmeholdets topscorer, TP, udtalte efter kampen: “Det var tæt på tyveri”

Næste chance tilfalder på lørdag, hvor Hjørring Idrætsforening, rækkens tophold tager imod. Vendsyssel FF-reserverne slog selv Chang på Provsten 6-0, så det siger lidt om hvad det er for en kamp, der venter. Det er lørdag, det er klokken 16 og det er pivhamrende vigtigt vi ses!