JS: Nedtur trods dobbelt op af 'Joe'

Af gugboldklub.dk's udsendte Benny Nygaard.

Hjørring IF - Gug BK 3-2

Mål for Gug BK: Jens Joe Klagenberg x 2

Tre minutter inde i 2. halvleg bragte Jens ”Joe” Klagenberg (foto) Gug på 2-0 på et flot mål, hvor han sendte bolden højt og hårdt i mål uden chance for hjemmeholdets målmand – og vel nærmest en kopi af det, han efter 38 minutters spil også lavede i 1. halvleg. En god føring, som burde have givet ro og bedre kontrol med kampen om midtbanen, hvor de store slag om overtaget altid slås.

Hjemmeholdet, Hjørring IF, var dog hurtige til at vende situationen og allerede to minutter efter fik de åbnet scoringen – på et glimrende angreb fra deres venstre flanke, hvorefter Ruben Winther scorede fladt inde foran målet. Hermed var kampen stadig helt åben, og der blev kæmpet hårdt om midtbanen af begge hold. Trods flere gode forsøg fra Gug-holdet, bl.a. med et skud på overliggeren, var det dog igen modstanderen, der desværre trak det længste strå og løb med sejren – efter yderligere to scoringer, i øvrigt begge efter hjørnespark. Udligningen stod Ruben Winther også for, da han efter knap 20 minutters spil pandede bolden sikkert i mål. Og – meget uheldigt for Gug – sikrede Daniel T. Sørensen hjemmeholdet sejren fem minutter før tid, da Gug-målmanden ikke kunne holde den glatte bold, som så efterfølgende blev sendt i mål på endnu et hovedstød. Øv-øv!

De to hold har de seneste tre år efterhånden spillet mange tætte kampe mod hinanden – og med skiftende resultater. Forventningen var derfor, at dette også kunne blive tilfældet på denne ret kedelige lørdag eftermiddag, hvor småregn og en frisk vind på langs af banen drillede. Hjemmeholdet fik fordel af medvinden i 1. halvleg, men begge hold havde tilsyneladende svært ved at kontrollere spillet. I stedet blev der satset på lange bolde, der var svære at udnytte effektivt, fordi de ofte også var upræcise. Det kneb således gevaldigt for begge hold at finde rytme i spillet, og der var mange boldtab og kun få nærgående afslutninger. Halvlegens højdepunkt var derfor klart Gug-scoringen til 1-0.

2. halvleg startede anderledes hektisk – med de to hurtige scoringer. Og herefter var der dømt offensivt spil i begge retninger, som hjemmeholdet dog havde mest gavn af med det udlignende mål. Intensiteten steg mere og mere ude i slutfasen, hvor begge hold gik efter sejren – med flere gode forsøg i begge ender af banen. Forud for Hjørrings sejrsmål havde Gug-holdet nogle nærgående forsøg, som var lige ved at give bonus, men det blev i stedet som nævnt Hjørring, der udnyttede et hjørnespark fra deres højre side til at beholde alle tre point deroppe i Vendsyssels hovedstad. I de afsluttende og afgørende minutter af kampen blev der gået særdeles hårdt til stålet, og dommeren måtte her uddele ikke mindre end fire gule kort – to til hvert hold – inden sidste fløjt.

Trods nederlaget er Gug Boldklub fortsat med i puljens top, men er nu overhalet af Frederikshavn, der med en hjemmesejr på 4-2 over Gundersted er to point foran Gug.
Gug har på 2. pladsen fortsat 17 point – og nu en målscore på 17-11.

I næste runde er der MatchDay, når Vejgaard kommer på besøg - lørdag den 3. oktober kl. 13:00.
Sidst de mødtes – en regnfuld tirsdag aften midt i august ude på Soffy Road – vandt Gug-holdet 3-0.
Der er ingen nemme kampe i Jyllandsserien, men forhåbentligt kan de seneste ugers mangelfulde resultater vendes, så den gode placering i puljens øverste halvdel kan bevares.