JS: Rødspætterne tog revanche

Text: Benny Nygaard, gugboldklub.dk's udsendte. Foto: Anette Gasberg, FFI.

JS: Gug BK - Frederikshavn FI: 0-2

De løbestærke og hårdtarbejdende vendelboer fra Frederikshavn – også kendt som rødspættebyen – havde medtaget opskriften på, hvordan Gugs periode som ubesejret i Jyllandsserien endelig kunne knækkes, da de fredag besøgte Gug Stadion.
På en herlig efterårsaften – med høj blå himmel og en frisk brise fra sydvest – tog de stikket med hjem nordpå med en fortjent sejr på 2-0. I puljens ottende runde – og den første kamp i anden del af turneringen.
Smedens kat døde jo – som bekendt – af undskyldninger, men alligevel. Med bare lidt held kunne Gug-holdet ude i kampens slutfase have sikret sig endnu en uafgjort. I kampens 87. minut fik frontangriber Mikkel Holm nemlig en direktør af de helt store, som han af uransagelige årsager sendte langt-langt over et tomt Frederikshavner-mål. Og – som det ofte sker – lukkede gæsterne kampen på det næste angreb, da de efter et hjørnespark skabte ravage foran Gug-målet og scorede til 2-0. Så var der lukket og slukket for denne gang!

Det var i øvrigt kun godt 14 dage siden, at de to hold også mødtes – i en skøn aftenkamp onsdag den 2. september. Her trak Gug det længste strå med en flot sejr på 2-1. Efter dagens nederlag kan det dog konstateres, at Frederikshavn nu fører i de indbyrdes kampe – hvis dette skulle få betydning en dag.
Lige som hin onsdag blev det en herrekamp, hvor der blev hele kampen kæmpet hårdt om overtaget på midtbanen, og dette resulterede således i tre gule kort – med de obligatoriske pauser på linjen til de slemme – to til de sort-hvide og et til Gug-anføreren.
Gug havde i 1. halvleg fået en lille fordel i medvind, men kunne ikke udnytte denne, og de fysisk stærke frederikshavnere var vel mest på bolden i halvlegen og sikrede sig en god føring på 1-0 efter 25 minutters spil. Målet blev scoret af på et flot hovedstød af Tobias Overlade – efter et hjørnespark i deres venstre side. Målet resulterede i en periode med et lille overtag til Gug, der havde nogle afslutninger, som dog alle gik over eller forbi målet.

De to hold kæmpede i 2. halvleg fortsat videre om at styre spillet, men det viste sig her meget svært for Gug at åbne gæsternes rutinerede forsvar, og det blev derfor kun til få chancer – bort set fra den famøse direktør kort før tid til Mikkel Holm.
I halvlegens 17. minut spil havde Frederikshavn en kæmpemæssig chance for at bringe sig afgørende foran i en situation, hvor bolden længe dansede tæt på målstregen. Linjedommeren var dog på sin plads, og faren drev heldigvis over – denne gang! Gæsterne var i øvrigt flere gange i medvinden ret så nærgående med deres afslutningen, men Gug slap hver gang med skrækken – indtil 87. minut, hvor deres topscorer, Kasper Sørensen, efter et hjørnespark udnyttede en blottelse i Gug-forsvaret til at sikre den endelig sejr på 2-0.

Det flotte vejr havde lokket mange tilskuere til MatchDay på Gug Stadion, og flere af de tilrejsende omtalte i rosende vendinger det fine koncept, som ikke findes i andre klubber på tilsvarende niveau.
Trods nederlaget er Gug Boldklub fortsat på puljens 1. plads med 17 point for de otte spillede kampe – og med en målscore på 15-8. Gæsterne fra Frederikshavn er p.t. nr. 2 – med nu 16 point og en flot målscore på 24-8.

MatchDay havde i øvrigt endnu en spændende kamp på programmet, idet klubbens 2. hold i Serie 2 havde besøg af puljens tophold, AaB, der dog tog hjem til Hornevej med en lille sejr på 1-0.

I næste runde skal Jyllandsserieholdet på endnu en tur til Vendsyssel, nemlig til Hjørring – og spiller deroppe lørdag den 26. september kl. 16:00.
Sidst de mødtes - for en god måneds tid siden – vandt Gug med 4-2, så også her kan der igen ventes en hård kamp om point og placeringer.