JS: Rødt held i blåt uheld

Af gugboldklub.dk's udsendte, Benny Nygaard.

JS: AaB - Gug BK 2-2
Målscorer for Gug BK: Daniel Moth og Mikkel Holm

Heldet udeblev desværre i lørdagens kamp mod AaB – ude på Hornevej. Der var egentlig lagt op til en revanche for sidste års to nederlag mod ”de røde”, men et særdeles uheldigt selvmål i kampens sidste minutter ødelagde den gyldne mulighed, så det store slag endte uafgjort – 2-2.
Måske retfærdigt hele kampen taget i betragtning, men pokkers ærgerligt efter en forrygende god 2. halvleg, hvor AaB var ”godt nede i sækken” mod et stærkt spillende Gug-hold, som dog glemte at lukke den trods flere hæderlige forsøg på yderligere scoringer.

AaB er altid kendetegnet ved at mønstre mange teknisk gode spillere og således også denne solrige eftermiddag med en let efterårsbrise skråt inde over banen fra sydvest, som de drog fordel af ved at presse Gug-holdet ret hårdt i hele 1. halvleg.
Efter en god halv times spil lykkedes det således AaB’s lille hurtige nr. 3, Christoffer Gram, at åbne fuldstændig op i Gugs venstre side og komme helt ned til baglinjen, hvorfra en perfekt aflevering endte hos holdkammeraten nr. 8, Mathias Dyg Jensen, der scorede usvigeligt sikkert.

2. halvleg begyndte med lidt forsigtigt spil fra begge sider, men Gug-holdet arbejdede sig i medvinden godt ind i kampen og overtog efterhånden fuldstændig midtbanen, og neutraliserede AaB med masser af glimrende indgreb, hurtige kombinationer og diagonalbolde, der åbnede AaB-forsvaret.
Og resultatet heraf udeblev ikke, for efter kun ni minutters spil kom udligningen på et forrygende flot hovedstød af Daniel Moth (foto øverst) – på en aflevering fra Jens ”Joe” Klagenberg. AaB gik herefter lidt længere frem på banen, men blev straffet af Gug-holdets velspillende midterakse, hvor Andreas Kaalbye efter 21. minutters spil skabte en åbning til Mikkel Holm, der scorede sikkert til 2-1 – på det der længe så ud til at skulle blive sejrsmålet.
Intensiteten i kampen steg herefter noget, og i en række hårde forsøg på at bremse Gug-holdets vævre midtbane var AaB-holdet tilsyneladende heldig med kun at få en enkelt henstilling fra kampens dommer, når det gik hårdest for sig.

Og mod slutningen - under et af AaB’s få pres i 2. halvleg med kun tre minutter tilbage af den ordinære spilletid – gik det så desværre helt galt for Gug-holdet. Forsvaret ikke fik lukket af for AaB’s venstre flanke, og en tværbold ind i det lille felt, blev desværre dirigeret i mål af en Gug-spiller - uden chance for den ellers så sikre bagerste skanse, målmand Simon Steffensen. Øv-øv.
En lille trøst heromkring var i øvrigt, at der i de resterende minutter – hvor dommeren havde lagt yderlige fem minutter til – ikke skete flere skader, for AaB havde afslutningsvis et meget nærgående fladt langskud, som strøg lige forbi målmandens venstre stolpe.
En scoring her ville i givet fald have vækket kedelige minder hos de tilskuere, der så sidste års hjemmekamp mod AaB, hvor de netop fik et sejrsmål i de absolut sidste sekunder af kampen, og den gang kunne tage hjem til Hornevej med 4-3 i bagagen.

Første halvdel af puljens kampe er nu spillet, og turneringen vender derfor. Trods kun uafgjort i de to sidste kampe – mod Chang og nu mod AaB – ligger Gug-holdet fortsat på en meget flot 1. plads. Ubesejret og med 17 point samt en målscore på 15-6 – og fire point foran nr. 2, Frederikshavn, som på fredag kl. 18 kommer til MatchDay på Gug Stadion.
Frederikshavn er indtil nu puljens mest scorende hold – med 22 mål i de syv afviklede kampe. Og – som nogle måske husker – blev de puljevinder sidste år foran netop AaB og Gug.

En spændende kamp venter således atter forude, så kom og støt op om klubbens unge talentfulde spillere!