JS: Sejr sikret i tillægstiden - oppe i Frederikshavn

Af gugboldklub.dk's udsendte Benny Nygaard.

Frederikshavn fI - Gug BK 1-2
Målscorer for Gug BK 2x Tommi Fabricius

Afslutningen på onsdag aftens udekamp mod Frederikshavn vakte stærke minder om særlige begivenhedsrige kampe, f.eks. afgørende kampe om oprykning eller mesterskaber. Noget, vi tilbage i tiden nogle gange også har oplevet på Gug Stadion, heldigvis.

I et godt angreb fire minutter inde i tillægstiden – mens stillingen var 1-1 - lykkedes det nemlig frontangriber Mikkel Holm at finde topscorer Tommi Fabricius i medløb og med fuld fart mod Frederikshavner-målet. Tommi’s målinstinkt svigtede ikke, og han scorede sikkert med et fladt hårdt skud, der sikrede en sejr af de helt store.
Reaktionen på scoringen udeblev ikke fra holdkammeraterne, så mens Tommi fejrede sin flotte scoring ved at fortsætte sit løb lidt ud over baglinjen, stormede hele Gug-holdet op for at lykønske ham – og alle endte i en stor dynge glade spillere. En begivenhed, der viste den store glæde og fascination, vi vel alle har med fodboldspillet – og især når vores eget hold vinder!

Efter den spontane fejring af målet, måtte spillerne dog op på hesten igen, for der var lige et lille ekstra minut som skulle spilles, inden det afgørende slutfløjt lød fra den fremragende dommer, Steffen Møller Barchow, som kampen igennem lod spillerne gå frisk til den – og var ret god til at lade spille flyde med benyttelse af fordelsreglen.
Fra kampens 1. halvleg var der ikke så meget at skrive hjem om, for det store slag stod hovedsageligt på midtbanen med mange herretacklinger og få åbne chancer, selv om hjemmeholdets topscorer, Kasper Sørensen, glimtvis viste sin store farlighed med pågående spil, der heldigvis kun blev til lige ved og næsten!

1. halvleg endte således målløs, men straks fra starten af 2. halvleg overtog hjemmeholdet initiativet, og under et hårdt pres mod Gug-målet lykkedes det dem at komme på 1-0 – på et fremragende mål. En Gug-spiller headede desværre bolden hen til Daniel Overlade, der med ryggen til muren sendte bolden op i fjerneste målhjørne på noget, der – udefra set - lignede et saksespark.
Målet fik dog straks mere tempo i Gugholdets spil – med mange gode kombinationer, der åbnede for afslutninger, som hjemmeholdets glimrende målmand dog forhindrede i at give mål. Under en belejring af målområdet hos Frederikshavn blev der dog - efter 71 minutters spil - begået et straffespark, som Tommi Fabricius udnyttede med en sikker scoring på et fladt skud ved højre målstolpe.

Gug fortsatte det gode spil resten af halvlegen, men det blev så først ude i tillægstiden, at afgørelsen som nævnt faldt. Alt i alt en flot Jyllandsseriekamp, hvor Gug trak det længste strå – efter en fremragende indsats af alle mand!
Blandt de mange tilskuere på det gamle stadion var mange, der havde taget turen fra Gug, og det var tydeligt, at disse var særdeles tilfredse med den gode sejr og den flotte præstation mod stærke Frederikshavn.  Kampen blev i øvrigt også overværet af den tidligere Gug-træner, Leif Skov, som jo spillede for hjemmeholdet, da de for mange års siden havde deres storhedstid med bl.a. Guld-Harald. Leif var i øvrigt i godt selskab med tv-kommentatoren Morten Bruun, der bl.a. var med i landsholdstruppen, som i 1992 vandt Europamesterskabet.

Alt i alt dejligt, at Gug Boldklubs jyllandsseriehold var med til at trække mange interesserede af hus – på en skøn efterårsaften oppe i Frederikshavn.
Og holdet er efter nu fem runder alene på puljens førsteplads - fortsat ubesejret og endda med maksimumpoint 15 samt en fin målscore på 12-3. Og det er da ikke så ring’, vel.

Holdet kan dog ikke hvile længe på laurbærrene, for på lørdag kl. 13 venter en hjemmekamp – lokalopgøret mod Chang.