JS: Stormskridt mod JS1 i syndfloden

Gug Boldklub-Hjørring Idrætsforening 2-0 (1-0)

Målscorer Gug: Jens Joe Klagenberg, 1-0; Tommi Fabricius, str. 2-0

Af Simon Frederiksen.

Støvet har efterhånden lagt sig - okay, det var ikke muligt med al det vand, men pennen er spidset og klatter ikke længere, så der nu kan indføres bogstaver om lørdagens særdeles vigtige JS-kamp for Flagskibet.

Vi starter med slutningen. Et cleansheet og to basser i hver sin halvleg betød en 2-0-sejr over et af rækkens stærkeste mandskaber, Hjørring. Netop HI er nu presset i kampen om det livgivende top4-slutspil - og måske derfor sendte de i onsdag en lille håndfuld spillere ned fra Vendsyssel FF, der spillede 12-15 Superliga.dk-kampe sidste år. Om det er sympatier for de velfriserede Gug-drenge skal være usagt, men det var mere menneskelig modstand denne lørdag, selvom de kom med to af rækkens største profiler i Casper Knudsen og Ruben Winther.

Det var dog Gug, der var bedst i første part af den regnfyldte affære. Som pensionspastoren Jens Brun fik sagt, da han satte sig i omklædningen med en pilsner og i waders efter kampen:
“Ja, efter jeg er fået på pension, er vi jo begyndt at operere med syndfloden igen…”

Hjørring stod med en relativt højt bagkæde og det betød at der lige pludselige var rum til dybdeløb, bl.a. allerede efter to minutter ved Joe Klagenberg og siden et haw (i regnvejr, fik i den? #tøhø) af en nok engang suveræn Marc Dahl. Det betød slåskampe mand vs. mand for Tommi Fabricius, der stadig ikke har forstået at Jan Koller er tjekke og TopTændt selv vejer en 2-300 pund mindre. Men bryde, det vil han! Og netop derfor var han også lykkelig da dommeren fløjtede første halvleg af efter 42 minutter - indtil TopTændt fandt ud af uret var sat for sent igang…

Gugs enlige målscorer efter en disciplineret første halvleg blev Joe. Han havde det ellers svært i første halvleg, men viste klassen, da en omstilling ender ved de helt rigtige fusser undervejs. En godt spillende Nicklas Sørensen er ved at være klar til indendørs-sæsonen; han finder Marc Dahl, der driver den frem og på det helt rigtige tidspunkt tjatter den til venstre, hvor Joe drejer din ind med en halv banan, et kvart lob og en hel forrygende afslutning. En hvid Eto’o (nyd det hér: https://www.youtube.com/watch?v=yC9ky3vfbdw), og værsgo’ #rim:
‘Kontra-angreb for Begyndere’ - en moderne bestseller!

Så fulgte anden halvleg, hvor De Blå-Råde nok en gang skulle følge op på en god begyndelse. Men som den katolske præst sagde til kordrengen: Godt begyndt er kun halv fuldendt. Fra HIs højre stopper opererede man nemlig også med en syndflod; denne gang diagonalbolde fra Helvede, der blev høvlet mod Anton Langagergaards højreside. Derfor blev det generelt en halvleg med det sortklædte udehold i førersædet, mens Gug lurede på omstillinger.

Allerede efter et minut er et lumsk indlæg ved at sejle ind på bagerste stolpe, men en godt spillende SS Steffensen redder akrobatisk #Aastrup-effekten.

I den anden ende afføder to formidable genialiteter fra Joe Gugs chance for at lukke kampen. Først en vip-og-en-tunnel forbi to modspillere, inden en Laudrupsk frispilning til TopTændt, der går forbi keeperen og skrælles ned. Straffe, gult kort og 2-0 ved Tommi selv.

Alt imens Hjørring-træner Kenneth Kjærsgaard skreg “protest, protest, protest”, som var han udsat for et justitsmord.

Kampbilledet fortsatte; HI bombarderede, mens Gug evigt lurerede på omstillinger, bl.a. er Raketten Kaalbye ved at blive årets indskifter, da hans første berøring er århundredes brysttæmning, mens den tredje er et vip på stolpen på en halv friløber. Æv!

TTT er farlig flere gange, ligesom Marc Dahl skal sparke på mål, men forbarmer sig sympatisk over sin anfører, Traktor Frederiksen. Han har nemlig taget tilløb på 40 meter til en afslutning, men blokeres i sidste øjeblik.

I den anden ende kostede kampen blå mærker og trålår. Men hver gang rejste Gug-defensiven sig igen og tog imod, som Brian Nielsen i 12. omgang. Anført af to uhyre stærkt spillende stoppere, Daniel ‘Fuglebryst’ Moth og Man-of-the-Match, Bæstet med Bjælker som lår, Søren Astrup.

Derfor sluttede det med 2-0 og Gug kan nu selv sikre sig top 4-pladsen med en sejr på søndag (!) mod Vejgaard Boldspilklub.
Flere ting kan dog afgøres allerede lørdag, hvor Hjørring skal besejre topholdet AaB - sker det ikke, er Gug for andet år i træk i JS1.

Vi ses lige meget hvad - FORZA GUG BK