JS: Uafgjort i de spildte chancers kamp

Af gugboldklub.dk's udsendte, Benny Nygaard.

Trods køligt tørt vejr med en lille østlig brise og Champions League-kampe på tv var der endnu en gang ganske pænt besøg på Gug Stadion til MatchDay, hvor der i fanzonen i dagens anledning var festligt udsmykket med kulørte lamper, bål og levende lys. Rammerne var således i orden.

Aftenens kamp for klubbens Jyllandsseriehold mod lokalrivalerne ude fra Vejgaard kan vist betegnes som en kamp med de mange spildte chancer for Gugs letbenede spillere. Og igen – som set flere gange tidligere i sæsonen - med anvendelse af for meget løst krudt. Resultatet blev derfor desværre endnu en uafgjort kamp på tavlen – 1-1. I øvrigt den tredje her i efteråret – og som at kysse sin søster, vil nogle hævde. På mange måder ærgerligt, for det er jo mål, der er krydderiet på hurtigt, godt og effektivt spil, som holdet heldigvis ofte mestrer i lange perioder – og også denne aften i dette det første af tre lokalopgør her i slutfasen. Ud over de to gode point, der ikke blev tjent, missede holdet i øvrigt en ekstra god gevinst, nemlig at en sejr definitivt ville have givet adgangsbilletten til næste års Jyllandsserie 1.
Inden denne afgørelse venter nu i stedet to svære kampe - først på lørdag mod Chang ude på Provstejorden – og mod AaB i årets sidste runde med MatchDay på Gug Stadion. En spændende periode, således!
Gæsterne fra Vejgaard kom i øvrigt på besøg med en særdeles ringe høst fra de 11 hidtil spillede kampe – med kun et enkelt point for en uafgjort mod Gundersted samt en kedelig målscore på 10-44. Ikke prangende, så forventningerne til en hjemmesejr var da store hos mange!

Kampens forløb var velkendt fra de fleste af de tidligere – fra første fløjt masser af hård kamp om midtbanen. Og efterhånden med Gug som det dominerende hold, der med hurtigt spil nåede frem til ret så mange muligheder, som dog kiksede – en efter en, desværre – gennem hele kampen. Vel fordi modstanderen stod lavt og pakkede sig, som det nu om dage siges i fodboldsproget. En disciplin, der desværre ikke passer Gug-holdet så godt, tydeligvis. Og – som det nogle gange sker – gik det galt.
Dog først langt henne i kampen - på et af Vejgaards forholdsvis få farlige angreb, hvor en Gug-forsvarsspiller efter en times spil uheldigvis kurede en tværbold forbi sin egen målmand og hen over stregen til stor jubel for de snedige – og heldige – gæster.
Ti minutter senere tog anfører, Daniel Moth, heldigvis sagen i egen hånd – eller fod, om du vil – for efter et langt løb frem over midtbanen, lykkedes det ham nemlig – efter fint samspil med Andreas Kaalbye - at score det vigtige mål til det uafgjorte resultat.
Efter udligningen havde Vejgaard kortvarigt nogle få ufarlige angreb, hvorefter hjemmeholdet lagde totalpres på gæsternes mål, og kun sort uheld – ja, endda meget sort uheld - hindrede en Gug-sejr, da Andres Kaalbye havde kampens sidste forsøg, der ramte undersiden af overliggeren og sprang i spil på ny. Et mål i denne situation ville i øvrigt have været en kærkommen fødselsdagsgave til holdets hurtige midtbanespiller, Jens ”Joe” Klagenberg, der trods den manglende pointhøst heldigvis bagefter blev fejret på behørig vis – med kanel, i øvrigt!

Dagens kamp om de vigtige point – og om hver bold i princippet – resulterede i ikke mindre end fem gule kort, to til Vejgaard og tre til Gug, hvoraf et af disse blev udskiftet til rødt, idet Gug-forsvarskæmpen, Christian Klitgaard (foto), to gange havde brugt flere kræfter, end dommeren tillod.

Efter dagens noget skuffende resultat er det nok en forholdsvis god idé, at holdets frontangribere benytter ugen til at træne intensivt i afslutninger under pres, så lørdagens vigtige lokalderby mod naboerne ude på Provstejorden igen kan give et godt resultat.

Holdet er heldigvis fortsat med i puljens top – og stadig som nr. 3 efter Frederikshavn og AaB – med nu 24 point – og en målscore på 29-14.
Og vigtigt, nu hvor kun to runde mangler, p.t. seks point foran nr. 5, Hjørring, og nr. 6, Chang.

Kampene mod Chang plejer at være meget jævnbyrdige og benhårde – uafgjorte eller med smalle sejre til det ene hold. Sidst de hold mødtes – tilbage i begyndelsen af september – endte det således 1-1 på Gug Stadion. Ud over kampen om gode point er den muntre ret til at håne modstanderen - indtil næste kamp - jo også på spil. Der kan således forventes endnu et drabeligt opgør – mod vores nærmeste naboer, ca. fire kilometer nordover.