Ny cheftræner til kvinder, serie 1

Af Jonas Jensbye.

Per Kjær afløser succesfulde Søren Frederiksen, mens Amalie rykker til København.

Efter et år som ansvarlig for dameseniorholdet i Gug Boldklub har Søren Frederiksen valgt at stoppe. Vi er ærgerlige over Sørens stop, som dog er ganske udramatisk. I vores snakke med Søren har det stået klart, at han har været glad for at prøve kræfter med damefodbolden. En forklaring på hans stop ligger bl.a. i,at datteren, Amalie, stopper som spillende assistent. Det er desværre ikke muligt for hende at forene studier i København med at spille fodbold i Gug BK.

Vi har meget at takke Søren og Amalie for–de har skabt et inspirerende og udviklende miljø omkring holdet, hvor det også er lykkedes at rekruttere spillere og skabe et solidt fundament omkring holdet. Sørens store erfaring og kvaliteter på træningsbanen viste sig hurtigt som et perfekt match til holdet, hvor både de erfarne og helt unge piger har været igennem en flot udvikling det seneste år. Coronaen forpurrede endda forårssæsonen, hvilket bestemt ikke gjorde arbejdsbetingelserne nemmere for trænerparret. I efteråret har Amalie endda pendlet frem og tilbage fra København for at kunne medvirke i kampe og flere træninger. 1000 tak for indsatsen til jer –og tillykke med de flotte resultater, I nåede at skabe, hvor kulminationen blev efterårets flotte oprykning til serie 1 som ubesejret hold.

Efter en del sonderinger har vi fundet den afløser, vi tror på kan føre det gode trænerarbejde videre og bevæge holdet mod næste niveau. Per Kjær er således ny dametræner i Gug BK, og han kommer med næsten 30 års erfaring som fodboldtræner, heraf de seneste 20 år som dameseniortræner. Per er 43 år og arbejder som logistik assistent hos COOP Danmark. Han bor alene i Aalborg Øst og har to børn.Per har en fortid som spiller i Nørresundby, hvorfra han kender U19-træner Flemming Prip Thomassen. Det var også i NB, han startede som træner tilbage i 1992. Her trænede han drenge i ungdomsrækkerne op til U19, før han skiftede til U18 piger i 2000. Herefter havde han 6 år i spidsen for klubbens damehold. Karrieren har bragt Per omkring B52, Vejgaard, Als Viking, Nibe, Støvring, Aalborg Chang og senest FC Fjordsiden, hvor han stoppede for knap et år siden. Per har mange flotte resultater og oprykninger med i bagagen, og han har bl.a. trænet JS-hold i både B52 og Aalborg Chang. Sidstnævnte var han tæt på at føre i Danmarksserien i 2017.

Der er således tale om en træner med et meget stærkt CV, og vi harsamtidig lært Per at kende som en dedikeret og fagligt velfunderet træner, som er tydelig i sin kommunikation og på, hvordan han vil samarbejde med sine spillere. Per måler sig selv på at skabe udvikling for den enkelte spiller –så det både løfter toppen og bredden på holdet. Per har samtidig store ambitioner, som vi tror er et godt match til vores talentfulde trup. Vi er stolte over at kunne tiltrække en kapacitet som Per –det siger noget om den udvikling, der er i gang på damesiden i Gug BK.

Vi glæder os til at følge Pers samarbejde med spillerne –og håber, at corona-restriktionerne snart tillader, at Per og spillerne kan møde hinanden. Jagten er gået ind på en assistenttræner til Per, ligesom vi håber, at det gode samspil med holdleder-teamet Bente, Jeannie og Dorthe kan fortsætte.

Forza Gug BK!