Seniornyt: Trænerændringer på S2 og U19

Af Jonas Jensbye, seniorudvalget.

Et par trænerrokader i seniorafdelingen: Gensyn med Torben Uttrup (foto) på herrernes 2. hold og ny assistent på U19.

Sæsonstarten bød for herrernes 2. hold i serie 2 på to snævre nederlag – 0-1 i begge kampe. Det var ikke den ønskede start for holdet, der også havde en hård afslutning på foråret med en række nederlag, som til sidst resulterede i en play off-kamp om at undgå nedrykning. En sådan stime påvirker naturligt både trænere og spillere, og i sådanne perioder kan fodbolden gå fra at være et skønt frirum, hvor batterierne lades op, til det modsatte.

Serie 2 ryster posen
Det er en prioriteret opgave for seniorudvalget at være tæt på trænere og spillere i de svære perioder, og efter et kort evalueringsmøde med cheftræner Flemming Prip Thomasen valgte vi at imødekomme hans forslag om ”at ryste posen”. Flemming har udvist et kæmpe engagement, den helt rette klubånd og en enestående arbejdsindsats, og han er en fighter, som ikke smider håndklædet i ringen. Men vi valgte sammen på mødet at der skulle ske noget, da udviklingen omkring holdet skulle vendes hurtigt. Samtidig tror vi på, at det kan bringe ny energi til både Flemming og spillerne.

Derfor var det den hidtidige assistenttræner René Dam Jensen, der stod i spidsen for holdet tirsdag den 23. august, hvor rækkens hidtidige tophold IF Fremad Nørhalne blev sendt hjem med et nederlag på 5-0! En fremragende start for René, som i resten af efteråret får Torben Uttrup Andersen som makker, mens Ib Brix fortsætter i sin hidtidige rolle som holdleder og sparringspartner for især holdets unge spillere. Torben, som samtidig fortsætter i seniorudvalget, har erfaringen fra mange år som træner omkring især klubbens 1. og 2. hold, og vi er sikre på, at han sammen med René og Ib kommer til at fortsætte det hårde arbejde, der har været lagt for dagen i trænerstaben.

Der skal lyde en stor tak til Flemming for hans store indsats i klubben – både på og udenfor banen – han efterlader et hul socialt, men heldigvis har han sagt, at han fortsat vil følge holdet og seniorafdelingen på tætteste hold. Han bruger det næste halve år på at se, om han skal have en ny rolle i afdelingen fra nytår.

U19: Ny assistent på plads
Der er også nyt omkring U19-holdet, hvor vi er glade for at byde 31-årige Sadik Mehmeti velkommen som assistenttræner for Anders Skov Petersen. De har fælles fortid i Frederikshavn fI, hvor Sadik var en dygtig angriber med mange kampe for klubbens førstehold i hhv. DS, JS og serie 1. Netop mål og kynisme har manglet lidt i U19-holdets første kampe, og her vil Sadik kunne få en vigtig rolle, ligesom hans albanske rødder har udstyret ham med et temperament og vinderattitude, som spillerne vil kunne nyde godt af.

Sadik arbejder til dagligt som tilsynsførende hos ISS og har hentet sin trænererfaring fra ungdomshold i FfI. Det er tydeligt for os, at der er en træner ”i maven” på Sadik, som allerede er faldet godt til sammen med spillertruppen. Vi er sikre på, at trænerduoen er den rette til at udvikle vores talentfulde unge spillere og give dem en god afslutning på tiden som ungdomsspillere. Det er vigtigt for klubben, at vi vedholder at have et attraktivt U19-tilbud til vores mange dygtige ungdomsspillere. Samtidig er overgangen til seniorfodbold helt afgørende, og der er etableret et godt samarbejde og koordinering med seniorholdenes trænere, som er med til at understøtte, at spillerne gradvist prøves af i seniorfodbold, når de er klar til det.

Vi glæder os til at følge udviklingen for herre serie 2, U19 og afdelingens øvrige hold. Vi har en god tro på, at spillere og trænere kan følge op på den generelt flotte sæsonstart, hvor bl.a. de to førstehold i herre JS2 og kvinde KS står noteret for maksimumpoint.