Seniortrænere er nu på plads

Af Jonas Jensbye.

Trænere på plads til herrehold i seniorafdelingen.

For godt en uge siden kunne vi melde ud omkring trænerkonstellationen på vores andethold til den kommende sæson - nu er vi også stort set på plads omkring U19, serie 4 og serie 6-holdene.

Trænerne fortsætter på U19 Liga 2 - og vi søger en ny træner til U19 Liga 3
Inden sæsonen ansøgte vi som klub om at komme i U19 Liga 1 med vores bedste U19-hold. I hård konkurrence med mange andre jyske klubber blev det imidlertid afgørende, at vi har været lavt rangeret på U19 i foråret. Da langt de fleste U19-spillere bliver årgang 2004 (førsteårs-U19), så er holdet derfor blevet indplaceret i Liga 2, selvom vi har mange spillere, som er vant til at blive matchet på højt niveau. Liga 2-holdet bliver under ledelse af Ib Kløjgaard Andersen som cheftræner med Ib Brix som assistenttræner. Ib K. Andersen overtog midt i forårssæsonen ansvaret for holdet, da samarbejdet med Jesper Jørgensen stoppede før tid. Det var imponerende at mærke, hvordan Ib tog opgaven på sig, og hans rutine fra tilsvarende opgaver i AaB og Aalborg KFUM viste sig tydeligt fra start. Sammen med spillerne fandt han hurtigt ind i et godt samarbejde, og vi glæder os til at følge udviklingen for holdet under Ibs fortsatte ledelse. Ib Brix fungerede i foråret først som holdleder for holdet, men hans rolle udviklede sig som sæsonen skred frem, hvor han qua sin stærke fodboldfaglighed blev en vigtig sparringspartner for cheftræneren og fik mere og mere ansvar under kamp og træning. Vi fornemmer et virkeligt godt samarbejde mellem 2 gange Ib, og vi er sikre på, at de sammen med spillerne er klar til at kæmpe med omkring oprykning til Liga 1.

Udover de to har vi haft samtaler med et par unge trænertalenter, som kunne supplere de to trænere, men her har timingen ikke været den rette, så i stedet er vi nu udelukkende på jagt efter en træner til vores andet U19-hold i Liga 3. Her har vi følere ude hos flere kandidater, og vi håber hurtigt at kunne få en aftale på plads med en profil, som har fokus på at skabe et sjovt og godt socialt miljø omkring holdet. Indtil det er på plads, så vil spillerne i årgang 2003 og 2004 træne med omkring Liga 2-holdet eller omkring træningen for serie 4 og 6. Det er vigtigt for os, at vi også har et godt fodboldtilbud til dem, der gerne bare vil hygge sig lidt som U19-spillere.

Thomas Nielsen bliver spillende cheftræner for serie 4-holdet
Gennem en årrække har Thomas Nielsen været en dygtig spiller omkring klubbens to øverst rangerede herrehold. Thomas har været en spiller med store tekniske kvaliteter og en god spilforståelse - disse egenskaber har han de seneste sæsoner bragt i spil for klubbens 3. hold, hvor han også har båret anførerbindet. Thomas er gennem årene modnet meget som spiller og menneske, og han har vist sig klar til et stadig større ansvar i den klub, han altid har været en stærk ambassadør for. Sammen med Thomas har vi vurderet, at tiden nu er den rette til, at han får endnu mere ansvar i form af rollen som spillende cheftræner for serie 4-holdet. Vi har positive tilkendegivelse fra flere tidligere trænere, som gerne i lidt uformelle roller bakker op omkring Thomas - heriblandt Torben Uttrup Andersen, som vil være spiller omkring holdet. 1000 tak for din store indsats som træner, Torben - vi glæder os til det videre samarbejde i seniorudvalget.

For at have et godt og robust team omkring holdet søger vi stadig 1-2 makkere til Thomas, som dels kan bidrage fra sidelinjen under kampe og kan aflaste på træningsbanen, hvor Thomas også i perioder stadig vil træne som almindelig spiller. Vi er i dialog med flere kandidater og er sikre på, at vi får et fedt setup omkring serie 4 med Thomas i spidsen - hvor der både er plads til det gode sociale miljø og til ambitioner på holdets og den enkelte spillers vegne.

Jacob Johansen fortsætter som ansvarlig for serie 6-holdet
Det var en fornøjelse at se den store spillertilgang i foråret, som også gjorde, at vi kunne stille nogle meget stærke serie 6-hold først på sæsonen. Det blev lidt mere udfordrende, som sæsonen skred frem, og skaderne begyndte at komme, men vi har en god tro på, at der igen kommer spillertilgang henover sommeren. Jacob er klar til at dirigere serie 6-holdet under kamp, og han vil få en større rolle på træningsbanen i efteråret, hvor der også bliver meget vigtigt koordineringsarbejde og samspil med især Thomas Nielsen og teamet omkring serie 4-holdet samt med U19-trænerne ift. integration af de unge spillere på seniorholdene.

Vi er glade for at have trænerkabalen stort set på plads til den spændende efterårssæson, og vi synes, at vi er lykkedes med at finde et stærkt match af gode Gug-kræfter og dygtige folk udefra. Vi ser frem til at byde nye og nuværende spillere velkommen tilbage fra sommerferie. Træningen for U19 startede allerede i mandags (19/7), mens træningen for seniorspillerne starter på torsdag (22/7). Så frem med støvlerne - og hiv fat i venner og studiekammerater, som også kunne være klar på at blive "en del af noget godt".

Vel mødt til alle - og rigtig god sæson!