Super Grand Old Boys og de mange spørgsmål

Af “Coachen”, Poul Møller, SGO 59+ og 64+

Super Grand Oldboys 59+ har en skinnende pokal i forkromet metal stående som et billede på, at vi sidste sæson 2021 vandt vores række.

Forårssæsonen er allerede slut og vi har taget hul på efterårets kampe!

Man er altid spændt på den nye sæson …. Hvordan vil truppen se ud? Vil vi være lige så dygtig/ heldig som sidste år?
Har vores fodboldvenner fra de andre klubber fået “nyt blod?” Vil vi undgå for mange skader og afbud …? Mange små - men for os aldrende fodboldspillere, er det store spørgsmål.

Skaderne kommer oftere. Skaderne tager som regel længere tid at komme sig over. Børnebørn skal passes. Ferierne bliver lagt og afholdt på “skæve” tidspunkter, hvor turneringen er i gang. Bentøjet kan ofte kun klare én kamp om ugen!
Og udfordringerne bliver endnu mere udtalte, hvis vi langsomt bevæger os op i aldersgrupperne til 64+.

På 59+, som varetages af Henrik Schnoor og Poul Møller, var den første store udfordring og problemstilling, “Hvad gør vi med vores antalsmæssige store trup! 19 spillere til et 7-mandshold. Det ville ikke blive til meget spilletid gennem sæsonen.

Skulle vi lave to truppe af henholdsvis 9 og 10 spillere - eller skulle vi lave én trup med de problemstillinger det måtte give i begge retninger. Noget af en gordisk knude at få løst.

Vi valgte i samråd med hele truppen at lave én stor samlet trup. Og så måtte vi forpligtige os til at hjælpe vores klubkammerater “op ad og ned ad” aldersmæssigt. Det var vist godt, at vi valgte sidste løsningsmodel.

Til vores sidste kamp på 59+ måtte vores “Coach” efter adskillige timer og dages “jagt”, ende med at stille op med 7 spillere. Heraf var en lånt fra vores fodboldvenner på 53+. En var småskadet. En anden var lige vendt tilbage efter et skadesforløb. En tredje spillede sin første hele kamp i 1 1/2 år efter skade! Kun …kun 6 spillere ud af 19 i truppen var (nogenlunde) klar til kamp. Her ud over skal det tilføjes, at “Coachen” havde spurgt hele 6-7 kammerater fra 53+ og 64+, om de kunne hjælpe os!

Status og billedet for de gamle drenge i 59+ er, efter der er spillet 10 ud af de 18 kampe, at Gug SGO 59+ indtager en delt 2. plads. Rigtig flot!, når vi ser på det rent målelige. Vundne, tabte og uafgjorte kampe. Men sammenholdet i gruppen er trods de udfordringer, vi står og stod med heldigvis blevet bibeholdt.
Det skyldes ikke mindst et stort stykke arbejde af især Jan Kierkegaard Lauridsen, Ejvind Kristensen, Thomas Bruun og Henrik Schnoor. De er motorer og igangsættere for, at der bliver lavet nogle sociale arrangementer ved siden af fodbold- og turneringskampene.
Tak skal I have for det, venner.

Der skal kæmpes! Vi skal holde os fri af skader og for mange afbud. Det skal være stoppe ind - og ikke stolpe ud! Vores modstandere skal tage vitale point fra hinanden … summa summarum skal Fru Fortuna stå os bi hele vejen til og med sidste kamp, hvis “Den skinnende flotte forkromet pokal” igen skal overvintre i Gug.

Lidt anderledes ser det ud for - veteranerne i 64+. Her er udfordringerne og målet for fodboldsæsonen lidt mere komplekse. Her spilles der 5-mandsbold. Truppen er på 11 spillere. Heraf er fire af spillerne også tilknyttet 59+ holdet.

Tempoet her er ind i mellem “meget” hurtigt … for en stor del af os …. Sådan ser det ud. Og sådan føles det også i krop og ben!

Også her er vi, akkurat lige som andre i vores alder udfordret og ramt af skader og mange sanddruelige afbud. Men også sjove og forunderlige afbud. Her er målet for vores sæson, er …at vinde (bare) en kamp!

Vi er nogenlunde med i de første 30 minutter. Humøret er højt og konditionen har bestået sin prøve. Anden halvleg … tjae, hvordan skal jeg lige formulere det … Løbemønstrene og hørelsen er der ikke meget tilbage af. Meeen 3. halvleg! Her er vi tankevækkende nok - altid vindere!

Jeg kan “kun” takke jer alle gæve, seje og herlige fodboldkammerater for, at I er med til at bidrage til at vi får os rørt. Men ikke mindst at vi har et socialt fælleskab, hvor vi kan komme og få rørt andet en benmusklerne, lungerne - nemlig smile- og lattermusklerne.

Og ja,  Marc Dahl, Tommi Fabricius, Jens “Joe” Klagenberg, Ida, Asta, Josefine, Susan, Frederikke og alle I andre unge og dygtige seniorspillere. Vi gamle holder græstæppet klar, så det er kampklar til Jer om en del år!

God sommer.