Det handler om tal. Mød personen bag din kontingentopkrævning.
Af Claus Boldreel Madsen, kasserer
Jeg blev kontaktet af klubbladets redaktør efter generalforsamlingen i marts, da han gerne ville have et par ord fra mig med i klubbladet om klubbens tilstand set fra min stol.
De fleste medlemmer har oftest kontakt med mig to gange om året, når jeg sender en besked om, at der skal opkræves kontingent. Mange ved derfor nok ikke, hvem jeg er, og mange kunne have den forestilling om, at kassereren er en ældre person, som er gemt væk på et støvet kontor. Kort fortalt, så startede jeg min tid i Gug Boldklub tilbage 1987 dengang klubhuset var næsten nyt og stoppede i 2001. Efter en længere pause startede jeg op i klubben igen 2017, da jeg savnede at komme ”hjem”. Jeg startede op som spiller på Young Old Boys, så tilføjede jeg et par år ungdomstræner for min søns hold (i dag U15),j og til sidst fik jeg kassererposten i 2021.
Den klub, jeg startede op i 1987, havde væsentlig færre medlemmer. Anlægget så ud på en anden måde, og der var ikke længere fodboldpause i vinterhalvåret, idet der nu var en fodboldbane med kunstgræs.
Når man kigger på, hvad der er sket i forhold til antallet af medlemmer, så er der to tal, vi som klub indberetter. Det ene er tallet til Danmarks Idrætsforbund (DIF), som opgøres på én måde, og det andet er tallet, der indberettes til Allborg kommune, som er ud fra medlemsdatabasen ved udgangen af året. Grafen her viser medlemmerne indberettet til DIF i perioden 2013-2024 (Aktive medlemmer er optalt ud fra følgende kriterier: Medlemmer, som har været kontingentpligtige og indmeldt i minimum tre måneder i indberetningsåret).
Tallet, der indberettes til DIF, er for 2024 på 911 medlemmer, mens tallet, der indberettes til kommunen, er på 757 medlemmer. Tallene vidner om, at vi i Gug Boldklub i løbet af et år har en del personer, der er medlem i en kortere periode. Årsagen til, at folk stopper, kender vi ikke altid, men for en del i den yngre ende er argumentet ofte, at de har mistet interessen. Heldigvis opleves det ofte, at de vender tilbage, når temperaturerne bliver varmere. Kommunen giver os desværre ikke tilskud ud fra DIF-tallene, så fokus er, at vi skal blive bedre til at fastholde medlemmerne, selv om det kan være svært med alle de tilbud, der er i dag.
Med hensyn til klubbens økonomi, så er det ikke nogen hemmelighed at vi skal have nedbragt vores omkostninger eller øget vores indtægter markant. Jeg havde på vores generalforsamling ansvaret for at orientere de fremmødte om, at resultatet for 2024 endte med et underskud på kr. -358.473. En ting, som jeg absolut ikke syntes var særlig sjovt, at skulle fremlægge. Sådan et resultat er heller ikke noget, vi kan fremlægge flere år i træk, for det er der simpelthen ikke økonomi til. Heldigvis deltog der mange gode folk fra klubben i aftenens generalforsamling, og vi fik en god dialog om, hvad der kan gøres, og hvordan vi kan komme godt videre.
I bestyrelsen har vi besluttet os for at deltage i et klubudviklingsforløb hos DBU og her er der blandt andet fokus på optimering af klubbens økonomi. Der er ingen medlemmer, der må være i tvivl om, at alle i den tidligere og i den nuværende bestyrelse tager økonomien i klubben alvorlig,t og vi SKAL levere et overskud på den gode side af kr. 100.000, - for 2025.
Hvorfor er det vigtigt, at vi genererer store overskud i en klub som vores?
Svaret til dette spørgsmål skal findes i starten af artiklen, for da jeg startede i 1987, var klubhuset nyt, og da jeg vendte ”hjem” i 2017, var klubhuset stort set uændret. Omgivelserne omkring klubhuset er blevet opdateret, og håbet er, at vi snart kan få klubhuset op på samme niveau. Vi begynder at opleve, at vores vedligeholdelsesudgifter stiger i klubhuset grundet alderen på vinduer, vandrør og tekniske installationer.
I 2023 startede vi derfor de første undersøgelser op i forhold til, hvad der skal til, for at vi kan få opdateret klubhuset. Her fandt vi ud af, at hvis vi skal have nogen chance fo, at få støtte, så kræver det, at vi kan komme med en del penge selv. Derfor er det vigtigt, at vi hvert år kan levere et overskud, så vi kan lægge lidt til side til projekt ”Nyt klubhus”, så vi ikke skal fortsætte med lappeløsninger.
Til sidst vil jeg sige, at man altid er meget velkommen til at kontakte mig eller fange mig nede i klubben, så vil jeg meget gerne hjælpe. Hvis ikke vi ses i klubbens, så gør vi det helt sikkert til Byfesten lørdag den 23. august 2025, hvor jeg helt sikkert deltager i festlighederne, så vi kan få nogle penge i kassen.